Przedmiot działalności i kompetencje

1. Szkoła Podstawowa Nr 2 w Tomaszowie Lubelskim jest publiczną szkołą podstawową.
2. Siedzibą szkoły są budynki przy ul. Żołnierzy Września 1 i Tadeusza Kościuszki 86
3. Szkoła nosi numer 2
4. Szkoła nosi imię Marszałka Józefa Piłsudskiego.
5. Pełna nazwa szkoły brzmi – Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w
Tomaszowie Lubelskim. Ustalona nazwa szkoły używana jest przez szkołę zasadniczo w
pełnym jej brzmieniu; dopuszcza się używanie nazwy szkoły Szkoła Podstawowa Nr 2.
6. Szkołę prowadzi Miasto Tomaszów Lubelski
7. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą jest Lubelski Kurator Oświaty w
Lublinie.
§ 2
1. Czas trwania nauki w szkole wynosi 8 lat.
2. Świadectwo ukończenia szkoły potwierdza uzyskanie wykształcenia podstawowego i
uprawnia do ubiegania się o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej.
§ 3
1. Szkoła jest jednostką budżetową.
2. Zasady gospodarki finansowej szkoły określają odrębne przepisy.
§ 4
Ilekroć w statucie jest mowa o:
1) szkole – należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową Nr 2 im. Marszałka Józefa
Piłsudskiego w Tomaszowie Lubelskim,
2) statucie – należy przez to rozumieć Statut Szkoły Podstawowej Nr 2 im. Marszałka
Józefa Piłsudskiego w Tomaszowie Lubelskim,
3) nauczycielu – należy przez to rozumieć każdego pracownika pedagogicznego szkoły,
Statut Szkoły Podstawowej Nr 2 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Tomaszowie Lubelskim 6
4) rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby
(podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem,
5) organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Miasto Tomaszów Lubelski.
Cele i zadania szkoły.
§ 5
Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające szkolny
zestaw programów nauczania i program wychowawczo-profilaktyczny szkoły.
§ 6
1. Działalność edukacyjna szkoły jest określona przez:
1) szkolny zestaw programów nauczania, który obejmuje całą działalność szkoły z punktu
widzenia dydaktycznego,
2) program wychowawczo-profilaktyczny obejmujący:
a) treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów oraz
b) treści i działania o charakterze profilaktycznym dostosowane do potrzeb
rozwojowych uczniów, przygotowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb
i problemów występujących w danej społeczności szkolnej, skierowane do uczniów,
nauczycieli i rodziców.
2. Nauczyciele i inni pracownicy szkoły mają obowiązek realizować program wychowawczo-
profilaktyczny szkoły. Treści wychowawcze realizuje się w ramach zajęć edukacyjnych, zajęć
z wychowawcą oraz podczas zajęć pozalekcyjnych.
3. Edukacja szkolna przebiega w następujących etapach edukacyjnych:
1) pierwszy etap edukacyjny – klasy I–III szkoły podstawowej,
2) drugi etap edukacyjny – klasy IV–VIII szkoły podstawowej.
4. Szkoła realizuje projekty edukacyjne w oparciu o zewnętrzne źródła finansowania w celu
wzbogacenia oferty edukacyjnej.
§ 7
1. Celem kształcenia w szkole jest przede wszystkim dbałość o integralny rozwój biologiczny,
poznawczy, emocjonalny, społeczny i moralny ucznia, a zadaniami są:
1) wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności,
altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania
i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina,
przyjaciele),
Statut Szkoły Podstawowej Nr 2 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Tomaszowie Lubelskim 8
2) wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej
i etnicznej,
3) formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności
innych osób,
4) rozwijanie kompetencji, takich jak: kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość,
5) rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania,
argumentowania i wnioskowania,
6) ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności,
7) rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki,
8) wyposażenie uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich umiejętności,
które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat,
9) wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej
edukacji,
10) wszechstronny rozwój osobowy ucznia przez pogłębianie wiedzy oraz zaspokajanie
i rozbudzanie jego naturalnej ciekawości poznawczej,
11) kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu
społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość,
12) zachęcanie do zorganizowanego i świadomego samokształcenia opartego
na umiejętności przygotowania własnego warsztatu pracy,
13) ukierunkowanie ucznia ku wartościom.
2. Szkoła realizuje cele i zadania określone w ust. 1 poprzez:
1) prowadzenie dziecka do zdobywania wiedzy i umiejętności niezbędnych w procesie
dalszego kształcenia,
2) rozwijanie poznawczych możliwości uczniów, tak, aby mogli oni przechodzić
od dziecięcego do bardziej dojrzałego i uporządkowanego rozumienia świata,
3) rozwijanie i przekształcanie spontanicznej motywacji poznawczej w motywację
świadomą, przygotowując do podejmowania zadań wymagających systematycznego
i dłuższego wysiłku intelektualnego i fizycznego,
4) uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka w procesie kształcenia,
a) w uzasadnionych przypadkach (dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu
lekkim) umożliwienie ukończenia szkoły programem szkoły specjalnej (gdy brak jest
zgody rodziców na uczęszczanie dziecka do szkoły specjalnej mimo opinii poradni
psychologiczno-pedagogicznej), a dziecko zameldowane jest w obwodzie szkoły,
b) umożliwienie, na wniosek rodziców, realizację indywidualnych programów nauczania
sprzyjających ukończeniu szkoły w skróconym czasie według indywidualnego toku
nauki (szczegółowy tryb udzielania indywidualnego toku nauki określają odrębne
przepisy),
5) rozwijanie umiejętności poznawania i racjonalnego oceniania siebie, najbliższego
otoczenia rodzinnego, społecznego, kulturowego, przyrodniczego i technicznego,
6) umacnianie wiary dziecka we własne siły i w możliwość osiągania trudnych,
ale wartościowych celów,
7) rozbudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej dziecka,
8) wzmacnianie poczucia tożsamości kulturowej, historycznej, etnicznej i narodowej m. in.
poprzez organizowanie obchodów świąt narodowych i uczestnictwo uczniów
w uroczystościach patriotycznych,
9) kształtowanie zainteresowań własnym miastem i regionem, lokalnymi tradycjami
i obyczajami oraz zagrożeniami dla miasta i regionu m. in. poprzez zapoznawanie uczniów
z kulturalnym dorobkiem regionu i miasta poprzez udział w obchodach świąt narodowych,
zwiedzanie wystaw i muzeum, udział w spektaklach i koncertach oraz kultywowanie
tradycji i ceremoniału szkolnego
10) kształtowanie samodzielności, obowiązkowości, odpowiedzialności za siebie i innych,
11) zachęcanie do indywidualnego i grupowego działania na rzecz innych,
12) kształtowanie umiejętności reagowania na zagrożenie bezpieczeństwa, życia i zdrowia,
13) kształtowanie potrzeby i umiejętności dbania o własne zdrowie, sprawność fizyczną
i właściwą postawę ciała,
14) promowanie ochrony zdrowia, kształtowanie nawyków higieny osobistej, zdrowego
żywienia i higieny pracy umysłowej,
15) poznanie szkodliwości środków odurzających (alkoholu, nikotyny, narkotyków i in.)
i zaznajomienie z instytucjami udzielającymi pomocy,
16) opiekę nad uczniami z rodzin zagrożonych patologią i niewydolnych wychowawczo,
17) poznawanie cech własnej osobowości i uświadamianie sobie własnej odrębności,
18) rozpoznawanie własnych emocji i emocji innych ludzi oraz kształtowanie do nich
właściwego stosunku,
19) rozwijanie umiejętności asertywnych,
20) tworzenie własnego systemu wartości w oparciu o zasady solidarności, demokracji,
tolerancji, sprawiedliwości i wolności,
21) rozwijanie zainteresowań i uzdolnień,
22) uczenie tolerancji i szacunku dla innych ludzi oraz zasad i reguł obowiązujących
w relacjach międzyludzkich,
23) ukazanie znaczenia rodziny w życiu każdego człowieka i właściwych wzorców życia
rodzinnego,
24) kształtowanie umiejętności bezpiecznego i higienicznego postępowania w życiu
szkolnym i prywatnym,
25) integrację uczniów niepełnosprawnych.
§ 8
Realizacja celów i zadań szkoły odbywa się także z uwzględnieniem optymalnych warunków
rozwoju ucznia poprzez następujące działania:
1) integrację wiedzy nauczanej w procesie kształcenia zintegrowanego na pierwszym
etapie edukacyjnym,
2) oddziaływanie wychowawcze określone w celach i zadaniach szkoły,
3) w zakresie umożliwiania uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej
i religijnej:
a) organizowanie lekcji religii (etyki) zgodnie z obowiązującymi przepisami,
b) eksponowanie treści narodowych w treściach kształcenia,
c) uczenie poszanowania symboli narodowych i szkolnych.
4) w zakresie udzielania uczniom pomocy pedagogicznej i psychologicznej:
a) pracę pedagoga i psychologa szkolnego wspomaganą badaniami i zaleceniami
poradni psychologiczno-pedagogicznej
b) współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną w Tomaszowie
lubelskim, Sądem Rodzinnym w Tomaszowie Lubelskim, Miejskim
Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Tomaszowie Lubelskim, Gminnym
Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Tomaszowie lubelskim i innymi
organizacjami i stowarzyszeniami wspierającymi szkołę
c) organizowanie w miarę możliwości zajęć wyrównawczych, korekcyjno-
kompensacyjnych, indywidualnej pomocy pedagoga szkolnego,
d) praca pedagogiczna szkoły z dziećmi z rodzin patologicznych i zagrożonych
patologią,
Statut Szkoły Podstawowej Nr 2 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Tomaszowie Lubelskim 11
e) praca z uczniami wykazującymi trudności w nauce, sprawiającymi kłopoty
wychowawcze oraz pomoc uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji
materialnej, rodzinnej, losowej,
f) prowadzenie pedagogizacji wśród rodziców.
5) w zakresie organizowania opieki nad uczniami niepełnosprawnymi uczęszczającymi
do szkoły:
a) organizowanie zajęć nauczania indywidualnego,
b) integracja uczniów niepełnosprawnych w zespołach klasowych.
6) w zakresie zadań dydaktycznych i umożliwiania zainteresowań uczniów:
a) realizacja programów nauczania zgodnie z rozporządzeniem MEN według
zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły na każdy rok szkolny,
b) prowadzenie kół przedmiotowych i kół zainteresowań (w ramach posiadanych
środków budżetowych i w miarę możliwości społecznie),
c) organizacja zajęć pozalekcyjnych (zajęcia sportowe, plastyczne, taneczne,
techniczno-informatyczne, wokalne, itp.),
d) umożliwianie uczestnictwa w zawodach sportowych, turniejach i innych
konkursach,
e) współpraca z innymi szkołami w różnych dziedzinach.
§ 9
1. Szkoła dba o bezpieczeństwo uczniów i chroni ich zdrowie od chwili wejścia ucznia
do szkoły do momentu jej opuszczenia, poprzez:
1) zapewnienie uczniom przebywającym w szkole podczas opieki przez nauczycieli oraz
innych pracowników szkoły,
2) organizowanie przed lekcjami i w czasie przerw dyżurów nauczycielskich
na korytarzach – zasady i organizację ww. dyżurów określa zarządzenie dyrektora szkoły,
3) omawianie zasad bezpieczeństwa na godzinach wychowawczych i innych zajęciach,
4) w miarę możliwości przeznaczenie oddzielnych segmentów dla dzieci w różnym wieku:
I–III oraz IV–VIII,
5) zapewnienie pobytu w świetlicy szkolnej uczniom wymagającym opieki przed zajęciami
i po zajęciach lekcyjnych,
6) szkolenie pracowników szkoły w zakresie bhp,
7) dostosowanie stolików uczniowskich, krzeseł i innego sprzętu szkolnego do wzrostu
uczniów, rodzaju pracy oraz podjazdy dla osób niepełnosprawnych,
8) systematyczne omawianie przepisów ruchu drogowego, kształcenie komunikacyjne
prowadzące do uzyskania przez uczniów karty rowerowej,
9) zapewnienie uczniom warunków do spożycia posiłku obiadowego w stołówce szkolnej,
10) utrzymywanie pomieszczeń szkolnych, budynków, placów, boisk i sprzętu szkolnego
w stanie pełnej sprawności i stałej czystości,
11) dostosowanie rozkładu zajęć lekcyjnych do zasad higieny pracy umysłowej uczniów,
12) kształtowanie postaw promujących zdrowy tryb życia,
a także:
13) nauczyciel natychmiast reaguje na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania
uczniów stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa uczniów,
14) inny pracownik obsługi szkoły zwraca się do osób postronnych wchodzących na teren
szkoły o podanie celu pobytu, w razie potrzeby zawiadamia o tym fakcie dyrektora szkoły
lub kieruje tę osobę do dyrektora,
15) nauczyciel lub inny pracownik szkoły niezwłocznie zawiadamia dyrektora szkoły
o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach, noszących znamiona przestępstwa
lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia uczniów.
2. Szkoła zapewnia uczniom opiekę podczas zajęć zorganizowanych przez szkołę poza
jej terenem poprzez przydzielenie jednego opiekuna (osoby pełnoletniej):
1) w czasie wycieczki jeden opiekun powinien przypadać na następującą liczbę uczniów:
- wycieczka rowerowa – 1 na 10 uczniów,
- wycieczka autokarowa – 1 na 10 uczniów,
- wycieczka piesza – 1 na 15 uczniów,
2) nauczyciele – opiekunowie wycieczki biorą pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo
uczniów w trakcie trwania wycieczki, potwierdzają to podpisami na wypełnianej przez
organizatora karcie wycieczki; podczas trwania wycieczki sprawdzają stan liczbowy
uczestników przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania,
przejazdów i po przybyciu do miejsca docelowego,
3) opiekunami wycieczek szkolnych powinni być nauczyciele wychowawcy klas
i nauczyciele prowadzący zajęcia dydaktyczne w tych klasach, dopuszcza się aby jednym
z opiekunów był rodzic ucznia z danej kasy,
4) każda wycieczka musi posiadać apteczkę wyposażoną w niezbędne środki medyczne.
5) szkoła szczególną opieką otacza uczniów klas I-III; dla zapewnienia bezpieczeństwa
uczniów najmłodszych – uczniów klas I - rodzice lub osoby upoważnione są obowiązani
do przyprowadzania uczniów do szkoły i odbierania dzieci ze szkoły po zakończonych
zajęciach (edukacyjnych lub opiekuńczo-wychowawczych w świetlicy szkolnej),
6) w klasach II-III dopuszcza się samodzielne przychodzenie ucznia do szkoły i opuszczania
jej po zakończonych zajęciach po zgłoszeniu tego faktu wychowawcy klasy
3. Szkoła zgłasza Policji autokary wycieczkowe celem dokonania kontroli technicznej przed
wyjazdem na wycieczkę.
4. Szkoła zapewnia uczniom na zajęciach dostęp do Internetu oraz podejmuje działania
zabezpieczające przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich
prawidłowego rozwoju poprzez instalowanie oprogramowania zabezpieczającego.
5. Dla zapewnienia bezpieczeństwa uczniów i pracowników oraz ochrony mienia, w szkole
funkcjonuje monitoring wizyjny, którego regulamin funkcjonowania, obsługi i eksploatacji
stanowi odrębny dokument.

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 06 kwietnia 2021 20:34
Dokument wprowadzony do BIP przez: Waldemar Kulik
Ilość wyświetleń: 251
31 marca 2022 09:58 (Waldemar Kulik) - Zmiana danych jednostki.
31 marca 2022 09:48 (Waldemar Kulik) - Zmiana danych jednostki.
06 kwietnia 2021 20:34 (Waldemar Kulik) - Utworzenie jednostki.